Tøj til dit barn

Det kan være svært at vurdere hvad der skal være af tøj i garderoben og hvad der skal være af skiftetøj til jeres barn. Vi har lavet en lille tjekliste nedenfor. Børn er forskellige, nogen er meget varme andre er kolde, så hvis du stadig synes det er svært at vurdere hvad der skal være, så kontakt personalet på dit barns base, så guider vi jer med glæde.

Husk navn på dit barns tøj og ejendele. Det letter vores arbejde og jeres pengepung, hvis det bliver væk. Man kan købe rigtig gode navneetiketter, lige til at klistre på. De kan vaskes og holder rigtig længe. I skal selv sørge for at vaske nusseklude/bamser og skolde sutter jævnligt for at undgå smitte.

Til garderoben

Det er vigtigt at der er et overlap i udskiftningen af overtøjet. Når kalenderen går fra vinter til forår, må der gerne både hænge flyverdragt og termotøj i garderoben, da vejret skifter fra den ene dag til den anden. Igen det samme når det går fra forår til sommer, fra sommer til efterår, fra efterår til vinter. Spørg personalet, hvis du bliver i tvivl om dit barns garderobe.

Vinter:
- Flyverdragt
- Varm elefanthue, der varmer hoved og hals
- Vandtætte luffer
- Varme støvler, hvis dit barn kan stå/gå. Ellers overtræksfutter
- Varm trøje til at have på under flyverdragten, når det er meget koldt

Forår/Efterår:
- Termotøj
- Strik eller fleecevanter. Gerne kun med tommeltot (vuggestue)
- Tyndere elefanthue
- Regntøj
- Gummistøvler, hvis dit barn kan gå. Ellers overtræksfutter
- Ude sko, hvis dit barn kan stå/gå. Ellers overtræksfutter

Sommer:
- Solhat
- Sandaler, hvis dit barn kan stå/gå. Ellers gamle strømper, der må blive beskidte.
- Tynd trøje/cardigan til de kølige dage
- Regntøj
- Gummistøvler, hvis dit barn kan gå. Ellers overtræksfutter

I børnehaven bruges kurven i garderoben, til jeres barns skiftetøj. Der må meget gerne ligge ekstra tøj til hvis der skulle ske et uheld, gerne både undertøj, bukser, bluser og strømper. Hvis der sker et uheld hænger vi det beskidte tøj på barnets garderobe i en pose. Husk at holde høje om der mangler skiftetøj jævnligt, og om der ligger tøj efter vejret.

Kurven på badeværelset (vuggestue)

I vuggestuen har vært barn en kurv på badeværelset. I kurven ligger alt fra skiftetøj, sovetøj, sutter, nusseklud og bamser. Vi anbefaler at jeres barn har to delt tøj/undertøj fra de fylder 2 år (gerne før), da det styrker børnenes selvhjulpenhed. Vi guider jeres børn til at hjælpe når tøjet skal af og på, og det gør det nemmere for jeres barn at deltage, hvis de har to delt tøj på. Det vil lette vores arbejde, at det ikke er heldragter m. trykknapper ned langs benene.

Skiftetøj:
- bodyer eller undertøj
- trøjer og t-shirt
- bukser og shorts
- strømper og strømpebukser

Når dit barn skal sove

Dit barn sover ude i enten barnevogn eller krybe i alt slags vejr. Alle børn rykkes ind hvis temperaturen ryger under -10 grader. For at klæde dit barn ordenligt på ønsker vi følgende til barnets lur. Hvis dit barn sover inde, sover de i deres undertøj.

Vinter:
- Sovedragt
- Elefanthue, der varmer hals og hoved
- Vanter
- Sokker
Vi anbefaler uld, da det er åndbart. Når børnene sveder, bliver de ikke fugtige og kolde og det er meget lunt også selvom temperaturen viser frost. Børnene sover på uldtæppe om vinteren.

Sommer:
- Tynd trøje eller blødt tøj
- Tynd hue til de koldere dage

- 3 sutter med navn på. Tag dem med hjem i weekenden, for at skolde og se efter om de er i stykker.
- Nusseklud eller lille bamse eller lign. med navn på. Hvis dit barn bruger det, husk og vaske den jævnligt.