Ny i vuggestuen

Det er en skælsættende begivenhed for mange forældre når ens barn skal begynde i vuggestue. Det kan være noget man som forældre har set frem til men det kan også være det vækker følelser som uro og angst fordi man skal overlade sit barn til voksne man endnu ikke kender

I Sydstjernen gør vi vores bedste for at du og dit barn skal opleve den bedste start på livet i vores børnehus, og vi ved at du er altafgørende for at dette skal lykkedes for os at give dit barn den bedste start på vuggestuelivet.

Et par gode råd inden opstart

Øv jer hjemmefra

Det kan være en god idé at give dit barn erfaringer med at blive passet af andre voksne - f.eks. bedsteforældre - inden hun eller han skal i gang med sin indkøring i institution. På den måde kan dit barn lære og blive mere tryg ved, at når du går, så kommer du også tilbage. Fortæl dit barn, hvad du skal og hvornår du kommer tilbage: "Nu går mor ned og handler. Imens jeg er væk, passer morfar på dig. Når i har leget lidt, så er jeg tilbage igen".

Giv dit barn noget med hjemmefra

Noget genkendeligt hjemmefra kan være med til at skabe en tryghed for dit barn midt i det nye. Det kan f.eks. være yndlingsbamsen eller suttekluden.

Få en anden til at tage over hvis det er svært for dig

Det er helt almindeligt hvis du er urolig eller bekymret for, hvordan det skal gå i starten af en indkøring. Uro kan være svært at lægge fra sig, men det er vigtigt at være opmærksom på. En tydelig uro fra dig kan forstærke dit barns usikkerhed, og kan derfor hjælpe at lade sin partner eller en anden nær voksen overtage indkøringen. der er ingen skam i at anerkende, at indkøringen påvirker dig, det er helt almindeligt.

Lav en plan og hav god tid

Dit barn har brug for du er med i vuggestuen den første del af indkøringen, det er derfor vigtigt at planlægge god tid, så du eller din partner kan holde fri fra arbejde, som minimum den første uge, gerne to uger. På den måde kan du have tid og ro til at være nærværende og fysisk tilstede den første tid, hvor dit barn har brug for korte dage. Det giver barnet de bedste forudsætninger for at falde rigtig godt til i vuggestuen.

Træk ikke afskeden for længe og sig altid farvel

Når tidspunktet kommer hvor du skal gå fra dit barn, er det vigtigt du forbereder dit barn. Fortæl dit barn, at du går, hvad du skal, og hvornår du kommer tilbage og henter barnet. Sig f.eks. "I dag skal du være sammen med Kirsten i vuggestuen, mens far er på arbejde. Når du har leget og spist kommer jeg og henter dig igen."

Når dit barn har fået kontakt med en pædagog, som kan tage imod hende eller ham, er det en god idé ikke at trække afskeden ud - det kan gøre den meget sværere for dit barn at komme videre. Vi lover dig at vi kontakter dig hvis dit barn er utrøsteligt. Vi sender også hjertens gerne en besked i aula eller giver dig en opringning om hvordan dit barn har det under indkøringen.